Monday, May 3, 2010

sape cakap aku x kuat!

alkisahnya bermula bila aku yang sedang membuang masa menggeledah folder picture..
n terjumpak folder berkurun lamanya..
umrah 2007.. picture mase pegi umrah dulu...
so, aku nak citer sikit benda yang aku selalu nk gelak bile teringat...

pada suatu hari, tengah bersiap siap nak gi solat zohor dekat Masjidil Haram, adik aku pulak tak sihat.. biaselah anak bongsu, bile panas sket mule lah semue x kena.. suhu 42 darjah celcius.. memanglah panas.. so, ayah aku pon suruh die duduk dekat hotel je.. kitorang 5 orang pergi masjid..

ayah aku pesan dekat die, bile kunci bilik dari dalam, tinggal je kunci dekat tombol tu, so orang lain tak boleh masuk even ade kunci spare.. sebab semue pekerje hotel tuh bangla.. takot wo00...

kitorang pon pegi lah solat.. lepas habis solat sunat jenazah (kat sana lepas habis solat fardhu mesti ade solat sunat jenazah, bcoz mesti je ade org meninggal), kitorang pon balik lah hotel.. dekat je, dalam 100 meter.. lintas jalan je..

aku, mak, n dua orang kakak aku jalan balik sekali.. dari jauh nampak ayah aku yang tunggu dekat entrance hotel tuh.. ayah aku panggil kitorang...

Abah: pi ketuk pintu bilik adik sat, abah ketuk dia tak bukak pon..

kitorang pun naik lah tingkat atas.. bilik kitorang tingkat 2..
sampai je, aku pon ketuk lah pintu tu.. kakak aku pulak masuk bilik kitorang dekat sebelah tu try call bilik yg adik aku duduk tu.. lame giler ketok2.. tak bukak..

mak aku dah panik.. bcoz before pegi tu tv dalam bilik tu terbakar.. ade wire die putus.. mak aku dah fikir klau2 adik aku kne letrik ke ape... call pun tak angkat.. dah mcm nk roboh kitorang ketok pintu tuh..

ayah aku pun turun reception, mintak kunci spare...

mak aku dah nanges2.. takot ape2 jadi.. orang sebelah, sebelah dan sebelah semue dah buke pintu tanye ape jadi... satu floor lak tuh.. nasib baek floor tu smue 1 trip ngan kitorang, kire mcm dah kenal family masing masing...

aku dah geram kot.. dahlah panas, mak aku dok nanges pulak.. lalu aku guna akal aku yang kurang cerdik lah jugak...

aku nak tendang pintu tuh.. cesss.. kononnya tengah aktif berlatih taekwondo la kan.. aku suroh mak aku n kakak aku tepi sikit.. konon nak ambik lajak, nak tendang pintu tu.. tak agak pulak dengan pakai kain telekung tuh.. makcik2x yang ade kat situ semue terbangak tengok amende aku nak buat...

aku pun setelah mule berkeyakinan n berangan terbayang macam mane pintu tu akan pecah nanti bile kene penendang aku.. dalam otak aku ade front kick.. basic je.. kuikui.. takkan nak budget terrer depan warga2 tua tuh buat backthrust, kan aku tergolek golek jatuh mase nak pusing before kick tuh...

setelah Bismillah di bacakan.. aku pun dengan sepantas kilat mengangkat kaki dannnn...
bangggggg!!!!! kaki aku menendang pintu tuh...
semua kat situ terdiamm...

urm, pintu tu tak terjejas sikit pun...
malu la jugak kan.. malu banyak.. dahlah ramai kat situ..
ade la jugak rase nak lari masuk bilik sebelah sembunyi bawah katil....
tapi control cun je kat situ..
buat muke seposen...

then ayah aku sampai dengan 2 pekerja hotel tuh..
diorang bawak kunci...
then, x boleh bukak.. yelah dah ade kunci kat tombol tuh dari dalam...
tulah, ayah aku pandai sgt ajar adik aku tinggal kunci dekat situ...

then ayah aku sroh bangla tu pecahkan pintu..
takpe, nanti ayah aku bayar semue kerugian...
tapi bangla tu tak nak..
aku tak paham kenape die sayang sangat pintu buruk tuh...

setelah sekian lama...
maka mereka berdua berbincang dan berbincang...

aku n akak2 aku masuk bilik kitorang dekat sebelah tuh...
tiba2, kitorang dapat idea..
jengok tingkat bilik, kot2 lah boleh nampak bilik sebelah kan..
memanglah x logik...
then kitorang menyuarakan idea suroh sape2 panjat dari tingkap bilik kitorang pegi bilik sebelah...

cuak giler muke bangla2x tuh...
sebab nampak sangat diorang taknak, aku sekali lagi offer nak panjat tingkap tuh...
budget macam berani sangat nak keluar dari tingkap n meniti dekat tiang yang cuma 6 cm lebar... then masuk tingkap bilik sebelah...
ayah aku marah aku pulak.. cakap aku ni berlagak berani sangat..
urm, nasib baik die tak tau yg aku dah tendang pintu tuh...

lpas lama berbincang, sorang bangla tuh volunteer..
hak3x... tapi aku rase die dah mengucap berjuta kali lah jugak before panjat tingkat tuh...
die pon berjaya berada di luar.. n perlahan lahan meniti ke tingkap bilik sebelah...
kawan die yang sorang lagi dah berpeluh peluh gabra..

kitorang pun keluar tunggu depan pintu bilik adik aku...
tetibe pintu terbukak...
adik aku berdiri depan pintu..
semua orang terkaku sebentar..
adik aku gosok2 mata, n then tanye, kenapa semua org bising2, die takleh nak tido...

mase tu kitorang pun nampak bangla tu baru je berjaya menjengukkan kepalanya dekat tingkat tu, cube panjat masuk...
die pon terkejut tgk adik aku yang dah berdiri dekat pintu..

mak aku terus peluk adik aku..

yang bangla tu masih cube nak memasukkan badan die melalui tingkap tuh..
cukop2 je ngan body die yang agak besar tuh...

orang ramai, akhirnya bersurai.. biaselah bising2 cakap punyelah suspen tunggu, tengok2 adik aku tido je.. memanglah tak geram pon kan..

bangla tu ade lah kot rase mcm nak cekik adik aku tuh... aku pon nak cekik2x jugak die.. sebab die, aku da buat gila tadi...

n aku pon dapat pengajaran, jangan nak tunjuk terrer depan orang, nanti diri sendiri yang segan.. kui3x...

kenangan paling best: tgk Kaabah
kenangan paling pelik: hilang selipar 5 kali dekat masjid
kenangan paling sedih: asyik bertengkar (ujian Allah terhadap kesabaran)
kenangan paling sweet: makan ice cream dekat Mekah.. (sangat3x sedap ice cream diorang)

kampunggal..
Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang ini kepada saya, saya akan berusaha InsyaAllah...

1 comment:

FuTuRe L.A.E.P said...

haha..
I still remember that story..
aku t'lupa lak kt babak ang terajang pintu tu..haha..

Daisypath Friendship tickers