Friday, April 2, 2010

kan mak dah cakap, jangan!

Zaman sekarang ade lagi x orang berpantang larang.. adelah… especially orang perak.. kuat sangat dengan pantang larang.. so, ini “theory dari dapur” untuk hari ini…

1.
anak dara jangan menyanyi di dapur, nanti kahwin dengan orang tua.. KENAPA.. mungkin sebab orang muda2 xsuka kahwin dengan perempuan yang suka menyanyi.. yelah, baik dengar radio dari dengar si ayam berkokok.. sedangkan orang tua, mungkin frequency hot fm pon die xtau.. KENYATAANNYA.. orang tua2 takot nanti habis hangus lauk pauk dek kerana ko tengah berangan jadi Siti Nurhaliza..

2.
anak dara jangan duduk di tangga, nanti xde orang datang meminang.. KENAPA… sebab orang datang rumah nk meminang, dia dok dudok kt tangga lagi.. KENYATAANNYA.. dudok kat tangga tak Nampak sopan.. dudok bersila kat lantai kan lagi bagus.. ayu gituu…

3.
kalau penyapu terkena kaki, nanti tak kahwin.. kononnya badi penyapu.. KENAPA.. agaknya penyapu orang dulu2 terlalu tajam, mungkin boleh mengkudungkan ibu jari kaki sampai xde orang nakkan ko.. KENYATAANNYA.. penyapu tu kan dah digunakan untuk sapu mcm2, kotor.. x eloklah kalau kena dekat kaki kite…

4.
lepas makan jangan biar pinggan kering, tuang sedikit air, nanti mati kekeringan.. KENAPA.. mungkin sebab ko jimat sangat air, so ko mati pon orang jimat air, x mandikan ko.. KENYATAANNYA… kalau pinggan tu lambat lagi nak di cuci, nanti kotor kat pinggan tu susah nk kluar.. klau dibasahkan sikit, nnti senang lah kotor tu nk di cuci…

5.
lepas makan basuh tangan cepat2 nanti mak mertua halau keluar rumah.. KENAPA.. agaknya sebab mak mertua ko nak suroh ko gi basuh pinggan, ko plak dudok buat lambat, malas cuci tangan lpas habes makan… KENYATAANNYA.. lebih kurang mcm pinggan tu, tak eloklah sampai tangan dah kering baru nak cuci.. cuci lah tangan, pinggan dulu klau nak buat benda lain pun…

6. j
angan jahit baju malam malam nanti cepat meninggal.. KENAPA.. agaknya nanti ko jahit terkecik sangat sampai tercekik time pakai, mati terus… KENYATAANNYA.. orang dulu2 kan xde lampu, gune pelita je, so x nampak clear.. takot nanti jari korang terkena jarum.. so, ko jahitlah siang2 bile xde letrik…

7.
jangan meniarap sambil angkat kaki, nanti mak meninggal.. pantang nilah yang paling aku takut dari kecik sampai besar.. KENAPA.. mungkin time ko tengah nak angkat kaki tu mak ko lalu, tersadung langgar tiang, tiang terhempap pulak atas mak ngko, xpasal mengalami kcederaan parah lalu meninggal.. haisy.. kesian.. KENYATAANNYA.. orang dulu2 kan pakai kain, kang ade jugak orang Nampak ape yang tak patot nampak.. free show je jadiknya…

Tengok, betapa menakutkan org 2 tua zaman dulu nak lahirkan generasi yang sopan.. itu tak boleh, ini tak boleh.. kadang2 this do happened, tapi bukan sebab benda tu betul..

contohnya.. bila seorang mak tu asyik tegur anaknya.. “siti, jangan menyanyi kat dapo, nanti kang kawin dengan org tua..” tapi dia dok buat pekak badak jugak.. last2 kahwin dengan org tua… tulah, kata2 ibu kan satu doa… dengar cakap mak len kali…

5 comments:

ezzasygs said...

terbaek ahh naemah!
haha.

pasni buat lg teory2 dr dapur neyh eh.
i likeeeeeee! :DD

syafiqah said...

cip mmg terbaek;p
haha

Datin Ekin said...

hahaha..aku pon takot gak weyh yg theori angkat kaki sambil meniarap tuh..sumpah smpai skrg aku tak buat

naimah said...

thanks3x...

arai said...

naimah gedix :D