Thursday, December 10, 2009

ye, celcom centre, boley saya bantu??

maka, geramlah aku bila broadband xleh nak connect dari semalam...

hari ni aku nekad nak call celcom centre..
ape halnye ni???

maka aku mencapai henfon celcom aku tuh..
no di dail...

selamat datang ke celcom service centre.
untuk bahasa melayu tekan 1..

aku tekan 1..

jika anda pengguna celcom tekan 1..

aku tekan 1...

masukkan no telefon anda dan kemudian tekan #..

aku pon masukkan 013481****#..

sila tunggu sebentar, operator kami akan disambungkan kepada anda..

maka aku pun tunggu lah.
tunggu punya tunggu...
lama tak agak pulak!

operator: ye cik, selamat pagi boleh saya bantu?
mangsa: saya nak tanya, kenapa broadband x boleh nak connect?
operator: sejak dari bila tu cik?, pukul berapa?
mangsa: semalam dalam pkol 11..
operator: cik guna postpaid ke?
mangsa: x, prepaid..
operator: guna modem apa cik?
mangsa: henfon.
operator: kejap ye cik, saya sambungkan kepada bahagian teknikal..

maka keluarlah caller ringtone yg ntah apa2 tuh..
lama nk mampus!
penat aku tunggu..
last2..

maaf, talian sedang sibuk, sila cuba lagi sebentar lagi. terima kasih..

bangang larh!! penat aku tunggu...

setengah jam kemudian, aku call lagi..
prosedur cam biase, tekan 1, 1 pastu no phone..
maka, ada la operator angkat..

operator: ye, ada apa masalah?
mangsa: saya nak tanya pasal broadband, knape xleh connect??
operator: sejak bila cik?
mangsa: semalam. pkol 11..
operator: cik guna dari henfon atau henfon sebagai modem?
mangsa: henfon sebagai modem connect kat laptop.
operator: boley saya tau no broadband cik?
mengsa: 013494****
operator: nama cik dan model henfon?
mangsa: saya naimah, henfon w910i.
operator: ok, cik tunggu sekejap, kami sambungkan kepada bahagian teknikal.
mangsa: ok,,

maka sekali lagi aku tunggu....
tunggu.. dan tunggu...
xlama kemudian...

technician: ye cik naimah, cik ada masalah nak connect kan?
mangsa: ye..
technician: sekarang cik pergi dekat menu henfon, masuk dekat setting..
mangsa: dah..
technician: masuk dekat connectivity.
mangsa: dah
technician: cik pilih celcom 3g
mangsa: dah..
technician: cik pergi deklat edit, apa yg ada dekat 'apn'?
mangsa: celcom3g
technician: cik pergi dekat proxy, semua on ke?
mangsa: a'a, semua on..
technician: cube baca proxy address..
mangsa: 101.28..

tiba2, panggilan terhenti.. kredit aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!
maka nak nanges kot!!!!!

aku pun dengan hati yang cekal lagi tabah, amik phone maxis lak..
teruskan berjuang!

aku call sekali lagi..
ikot prosedur yang sama, cuma aku bukan pelanggan celcom..

operator: ye cik, boleh saya bantu?
mangsa: saya nak tanya pasal broadband, kenapa tak boleh connect?
operator: no broadband cik?
mangsa: 013494****
operator: cik guna henfon ke?
mangsa: a'a..
operator: model henfon cik?
mangsa: w910 i
operator: nama cik?
mangsa: naimah
operator: cik tunggu sekejap, saya sambungkan ke bahagian teknikal.
mangsa: ok..

lama pulak la kena tunggu benda tuh..
penat dah aku tunggu..

technician: selamat tengahari cik naimah, ada masalah untuk connect kan..
mangsa: ye..
technician: laptop ada dengan cik sekarang ke?
mangsa: a'a.
technician: ok, cik pergi ke start, control panel..
mangsa: dah
technician: cik pkai vista ke xp?
mangsa: xp
technician: ok, sekarang pergi ke phone n modem.
mangsa: dah..
technician:lpas tu ke modem
mangsa: dah
techician: cari sony ericsson, click dekat stu
mangsa: dah

maka perbualan kami di panjangkan.. sampai segala mak nenek dia sroh aku click..
smpai siap buat shortcut dekat desktop..

technician: sekarang cuba cik connect.
mangsa: (setelah mencuba) tak boleh pon
technician: ye ke? kat henfon boleh tak?
mangsa: tak boleh
technician: cik pergi dekat setting henfon
mangsa: dah
technician: cari connectivity, lpas tu internet setting
mangsa: dah
technician: msok dkat celcom 3g
mangsa: dah
technician: dekat apn tu tulis apa?
mangsa: celcom3g
technician: yang lain semua on?
mangsa: a'a
technician: berapa address dia?
mangsa: 101.28.***.**
technician: cuba cik connect sekali lagi..
mangsa: tak boleh.
technician: tak boleh? kejap ye.. cik buat panggila dari mana?
mangsa: shah alam.
technician: shah alam.. (dia diam agak lama.) ouh, saya dah check dekat system, henfon dengan laptop cik takde masalah. masalah network. kami akan cuba baiki dalam 2 ke 24 jam. cik cuba connect dari masa ke semasa.
mangsa: (rasa nak mengamuk dah kot) ye, baik..
technician: kami mintak maaf atas masalah tersebut cik. kami akan baiki secepat yang mungkin. selamat tengahari.
mangsa: ok...

bapak geram kot.. aku dah nak mampos click nu click ni.. salah network..
akhirnya lpas 3 jam lebey, da boley connect!!!!
yahoo000..

x sia2 usaha..

3 comments:

syafiqah said...

naseb bek dpat connect..haha.klo x abes la celcom kne blasah dgn cip..haha

naimah said...

tau xpe..

kakni said...

ni la kot yg dikatakan usaha tangga kejayaan..huahua

Daisypath Friendship tickers