Monday, December 7, 2009

hari perbicaraan naimah mohamad

day: monday


date: 7 december 2009


venue: dewan bistari, kolej mawar, uitm s. alam


subject: hari perbicaraan


the story begin: maka hari ni adalah hari perbicaraan aku. aku bersiap dari pukul 7.45 malam lagi. pakai baju kurung. setelah siap, aku bersama kawan aku, kinah berjalan ke dewan bestari, tingkat 1.


sesampainya di sana, takleh masuk lagi dalam dewan tuh.. ramai orang dah tunggu. aku n kinah pun tunggu jugak kat luar tuh. sempat gi ar, grab picture. dari dok cangak saja..




tunggu punya tunggu.. ada la sorang pak cik ni datang. panggil nama untuk sign attendant la lebey kurang.. ade jugak la manusia2 yang tak datang. entahlah pegi mana.

lama jugak nak tunggu nama aku tuh.

lepas sekian lama, sampai jugak turn aku.. huhu [siap letak pic lagi sign attendant]




lepas semua dah sign attendant, maka perbicaraan dimulakan. bukan semua boleh masuk court [dewan bestari kolej mawar], cuma 25 orang pertama.


fuh, lama gila kot diorang kat dalam tuh.. xlarat nk tunggu dah..


dah berapa keping gambar dok ambik, yang kat dalam tu x kluar2 jugak..


lepas tu ada sorang pak cik ni kluar dari dewan tuh..


pak cik: kalau nak cepatkan perbicaraan, masuk tu mengaku ja salah. kena bayar rm 10 ja setiap denda. kalau tak mengaku, kena bicara laen, lepas tu kalau tetap salah kena bayar rm 50 pulak setiap kesalahan. ni yang lambat keluar ni sebab tak nak mengaku lah. ni lagi diorang semua tak habes mengaku, korang tak boleh masok.


fuh, tak geram pon lah. da lama giler dok tunggu. da penat tau ark!


len kali bawak masuk yg nk mengaku dulu lah.. aku ni dah lama bersiap sedia nak mengaku ni..



maka, kami pun menunggu dan menunggu. second round pulak masuk. jam dah pukul 9.45 malam. masuk lah 25 orang tuh. lama gila jugak kali ni..


orang dah penat nak tunggu..


at last keluar jugak semua budak2 tuh..


n kali ni pak cik tu dah x larat nk panggil 25 orang dah, dia panggil 45 orang sekali.. aku akhirnya dapat masuk.


masa masuk tu nak ketawa pon de gak. macam tengah masuk court buat kesalahan besar.. huhu..


bawah ni kedudukan kitorang ngan manusia2 dalam tuh..


hitam: pintu masuk [sebelah kiri], pintu keluar [sebelah kanan]
biru bulat : hakim
hijau bulat : juri
kuning bulat: pendakwaraya
pink bulat: pemerhati
pink petak2: kedudukan kitornag
hijau petak: kedudukan aku

procedure:
1) pendakwaraya memanggil nama semua orang, bagi meng 'check' kehadiran. para pesalah mengangkat tangan tanda hadir.

2) perbicaraan dimulakan.

pendakwara: maka pesalah pesalah ini dihadapkan dengan kesalahan melanggar kaedah 32 bah. III, tatatertib asrama dalam kaedah kaedah institusi pelajara (tatatertib pelajar pelajar) 1976. bla.. bla.. bla..
maka dengan ini di dapati bersalah atas pertuduhan pertuduhan seperti di dalam surat pertuduhan dan pada masa yang seperti dalam surat pertuduhan. bla.. bla.. bla..

hakim: bagi setiap pertuduhan, denda rm 10 akan dikenakan. bagi sesiapa yang tidak mengaku bersalah akan dibicarakan semula. ada sesiapa yang ingin mengaku tidak bersalah? [hakim memanggil satu persatu nama, jawab mengaku bersalah atau tidak]

aku: [angkat tangan] mengaku.

semua orang mengaku bersalah coz dah tak larat nak tunggu dalam court tuh..


lepas mendengar leteran dari tuan hakim, kami pun di benarkan keluar. menuju ke meja pemerhati dan mendapatkan surat denda, dan keluar.

aku pun kena la rm 40...



dengan bangganya memegang surat pertuduhan~

1 comment:

mia said...

pergh.. x bawak lawyer ke???