Wednesday, October 21, 2009

yang abadi... (14th post)

comtinued from previous post..

“Anis, macam mana dengan projek tu? Dah banyak jalan?” Andrew bertanya.
“A’a.. Boleh la. Baru habis footing, piling. Tengah ready untuk beam. Datanglah tengok..” Anis mengajak.
“Kalau baru nak buat beam, I tak pergi lagi kot. Bila dah nak siap baru I nak pergi tengok. I tak pandai lah, construction.” Andrew senyum.
“Alah, Nampak tiang pun dah boleh Nampak bentuk jugak.”
“Memanglah, tapi I banyak kerja sekarang. Nak pergi site pun tak sempat. Tengoklah nanti.lagipun I takutlah time time construction ni. Bahaya. Yelah, pasang tiang semua. Sekarang kan guna IBS kan? Lagi I takut.” Bebel Andrew.
“Mana ada nak takut pulak. Pakai safety helmet lah.” Anis menjelaskan.
“Yelah, kalau tiang IBS tu jatuh atas kepala u,helmet tu pun hancur la.”
“Isy, u ni.. Mulut tu kan. U patut doa kitorang selamat tau.” Anis marah.
“Memanglah, tapi tu bahaya. Sebab tu perempuan tak sesuai krja macma tu.”
“Siapa cakap. I boleh je..”
“Anis, apa kata kita mintak tiga bilik nanti, hotel tu. Empat bintang tu..” Andrew bergurau.
“Yelah tu. Kalau u nak, cakap lah nak yang mana, nanti I suruh diorang buat tandas yang besar punya untuk bilik u, nak?” Anis ketawa.
“Anis, petang ni ada hal tak?” Soal Afiq tiba tiba muncul di situ.
“Petang?”
“A’a, lepas lunch hour..” Afiq bersuara lagi.
“Lepas lunch hour tak de hal. Kenapa?” Soal anis hairan.
“Pergi site, ada problem. Pasal beam tu. Saya ada hal pergi lambat sikit.” Afiq memberitahu.
“Problem apa? Bukan dah start pasang ke?”
“Ye, tapi tadi Idris call, beam yang sampai tu macam tak kukuh je. Awak pergi check. Nanti saya pergi kita bincang lah nak contact supplier ke macam mana.”
“Baik bos.” Anis mengangguk. Afiq berlalu.
“Kenapa dengan beam?” Soal Andrew.
“Manalah I tahu, kan kejap lagi I baru nak pergi.” Yang sorang ni pun sibuk je.. hish…

Sara terkejut melihat Datuk Jamal masuk ke pejabat itu. Dia mendekati lelaki itu.
“Datuk, bila Datuk sampai? Encik Afiq tak cakap pun Datuk nak datang.” Sara menyambut lelaki itu.
“Kenapa tak boleh datang syarikat sendiri?” Soalnya.
“Bukan, bukan macam tu. Datuk nak jumpa Encik Afiq ke?” Soal Sara.
“Ye, dia ada?” Soalnya serius.
“Takde. Dia ada hal dekat luar. Datuk nak tunggu dalam bilik dia ke?” Soal Sara lagi.
“Takpe, saya tunggu dalam bilik tetamu.” Datuk Jamal menuju ke bilik itu. Sara mengikutnya.
“Datuk nak air ke?” Soal Sara lagi.
“Buatkan saya kopi segelas.”
“Baik. Saya pergi buat air dulu, Datuk.” Sara meminta diri lalu pergi dari situ. Dia berjalan pantas menuju ke tempat Anis.
Dia melihat tempat Anis kosong. Di pandangnya Zul disebelah tempat itu.
“Encik Zul, Cik Anis mana?” Soalnya.
“Cik Anis? Ouh, dia pergi site. Kenapa?” Soal lelaki itu.
“Dia pergi lama tak?” Soal Sara semula.
“Lama saya rasa, dia baru je pergi. Rasanya lepas lunch hour dah tak masuk ofis kot. Balik terus nanti dari site.” Zul memberitahu. Sara mengurut dada lega. Dia takut Datuk Jamal terserempak dengan Anis.
“Takpe lah. Terima kasih Encik Zul.”
“Takde hal lah..” Lelaki itu tersenyum.

Sara menuju ke pantry. Dia berfikir fikir perlukah dia memberitahu Encik Afiq, Datuk Jamal datang. Dia yakin jika dia memberitahu, pasti Afiq bercerita tentang engineer yang membantunya dalam projek sekarang, Anis.
Ini bukan sesuatu yang baik. Sara masih berfikir fikir.
“Sara, awak tak buat air Datuk lagi ke?” Tiba tiba Christine muncul di situ.
“Haa? Kenapa Datuk dah mintak air ke?” Soalnya. Dia terus mula membancuh air.
“Takde. Tadi saya masuk bilik tetamu, nak hantar newspaper. Tengok Datuk ada dalam tu, saya tanyalah dia nak air tak, dia cakap awak dah ambilkan. Tu yang saya pelik kenapa awak tak buat lagi.” Christine menjelaskan.
“Cik Christine, dia ada tanya pasal Encik Afiq tak?”
“Takde pun. Kenapa?” Soal Christine hairan.
“Ada tanya pasal engineer baru ke?” Soalnya benar benar risau.
“Awak ni kenapa? Takde, dia tak tanya apa pun.” Christine rimas dengan soalan.
“Yelah, yelah. Saya nak pergi hantar air dulu.” Sara berlalu. Membawa pergi secawan kopi.

Sara membuka pintu itu. Tersenyum kepada Datuk Jamal yang memandangnya.
“Minum, Datuk.” Sara mempelawa.
“Afiq tengah buat projek apa sekarang?” Soal Datuk Jamal.
“Projek? Err.. Arr.. Projek hotel. Hotel empat bintang.”
“Awak ni kenapa tergagap gagap ni?” Datuk Jamal hairan.
“Bukan.. Bukan.. Saya tak berapa ingat. Yelah, banyak kan projek syarikat ni.” Sara tersenyum.
“Memanglah banyak, tapi awak tu setiausaha Afiq, je bukan semua orang.”
“Ye, Datuk..” Sara malas membantah lagi.
“Berapa harga projek tu?” Soal Datuk Jamal lagi.
“Dua puluh juta.” Perlahan suara Sara.
“Besar tu. Siapa engineer lain?” Soal Datuk Jamal. Sara terkelu.
“Hah? Erm.. Saya tak pasti Datuk.” Sara mengelak.
“Tak pasti? Awak ni makan gaji buta ke apa?” Berang Datuk Jamal.
“Bukan. Projek tu ramai yang tolong. Saya tak tau sangat, lagipun Encik Afiq tak bagi saya masuk campur hal projek ni.” Sara berbohong.
“Dah, awak pergilah buat kerja awak. Saya tunggu di di sini.” Arah Datuk Jamal. Emosi nya tidak stabil bila membabitkan anak tunggalnya itu.
“Saya pergi dulu Datuk.” Sara keluar dari bilik itu.
Dia risau memikirkan Anis. Perlukah dia menghubungi gadis itu. Supaya dia tidak terkejut jika bertemu Datuk Jamal dan tidak ada perbalahan antara mereka.

Datuk Jamal membelek belek surat khabar, tiada berita yang menarik untuk di baca. Tiba tiba pintu bilik tetamu itu di buka. Andrew berdiri di situ.
“Eh, Datuk..” Dia tersenyum.
“Awak Andrew kan?” Soal Datuk Jamal.
“Ye, ingat lagi Datuk pada saya. Datuk tunggu Encik Afiq ke?” Soal lelaki itu.
“Ye, dia keluar. Saya tunggu dia dekat sini.” Ujar lelaki itu.
“Saya rasa dia dah tak masuk ofis hari ni.”
“Kenapa?”
“Sebab tadi dia cakap ada masalah dekat site. Dia suruh engineer baru dekat sini, yang handle projek tu dengan dia pergi check. Dia cakap lepas tu dia pergi.” Andrew memberitahu.
“Engineer baru? Encik Afiq ambik engineer baru ke?” Soal Datuk Jamal.
“Ye, Cik Anis..” Nama itu menkejutkan Datuk Jamal.
“Anis? Anis Farhah?” Dia menyoal.
“A’a, betullah tu. Terlupa pulak, dia pernah kerja di Assway kan? Patutlah Datuk kenal.” Becok lelaki itu membocorkan segalanya.
Datuk Jamal mendengus geram. Sampai ke sini dia kejar anak aku.. Datuk Jamal bangun, mencari kelibat Sara.

“Sara!!!” Sara tersentak mendengar jerkahan itu. Beberapa staf memerhatikan turut terkejut.
“Datuk…” Sara memandang wajahnya.
“Betul awak tak tau siapa engineer yang tolong Afiq??” Berang Datuk Jamal.
“Saya.. Saya bukan tak..” Sara mencari jawapan.
“Sekarang saya nak alamat tapak projek tu. Sekarang jugak!” Tengking Datuk Jamal. Sara tewas, dia tidak dapat lagi membantu Anis.
Dia menarik laci mejanya dan mengeluarkan sebuah buku nota kecil. Di tarik keluar sehelai muka surat tertulis alamat tapak projek itu. Di hulurkan pada Datuk Jamal. Datuk Jamal merentap kertas itu.
“Hari ni hari last awak kerja di sini. Saya pecat awak..” Sinis suara lelaki itu. Dia mula melangkah ingin berlalu.
“Datuk..” Sara bersuara. Datuk Jamal menghentikan langkah. “Bukan salah dia apa yang berlaku, tu takdir dari Tuhan, Datuk kena terima.” Sara mengingatkan lelaki itu. Lelaki it uterus berlalu.
Sara terduduk di situ. Beberapa staf yang tidak tahu apa apa berbisik bisik sesame sendiri. Sara membiarkan.
Dia kemudian pantas mengeluarkan telefon bimbitnya dari beg tangan dia cuma mendail Anis, dia hampa apabila telefon bimbit gadia itu ditutup.
Anis mendekati Idris di tengah tengah tapak pembinaan.
“Macam mana?” Soal Anis kepadanya.
“Nilah Cik Anis, beam ni. Ada yang retak. Tu yang saya risau.” Idris memberitahu.
“Retak? Dah tu yang dah pasang ni macam mana?” Anis menyoal.
“Yang dah pasang tu, rasanya ok.”
“Mana boleh ok. Kalau ada yang tak ok, yang lain pun tak ok. Supplier yang sama kan?” Anis menyoal.
“A’a, supplier yang sama. Dah tu Cik Anis, nak buang semula ke?”
“Kita tunggu dulu Encik Afiq tengok dia cakap macam mana.” Anis memberi arahan.
“Saya suruh diorang berhenti dulu pasang beam tu.”
“A’a..” Anis membuat keputusan. Dia memandang ke atas, beberapa pekerja sedang memasang konkrit pasang siapa itu. Dia kemudian kebelakang tapak pembinaan. Memerhatikan kerja kerja di situ.
“Cik Anis!!” Tiba tiba namanya di panggil. Dia menoleh, ternampak Afiq sudah sampai di situ. Dia mendekati lelaki itu, yang agak jauh dari tapak projek.
“Macam mana?” Soal lelaki itu.
“Ada konkrit yang retak. Saya ingat kita buang balik yang dah pasang tu, mintak tukar. Bahaya ni.” Anis memberi cadangan.
“Banyak ke dah pasang?” Soalnya.
“Tak banyak, dalam lima. Tu pun Idris dah check, takde masalah. Tapi risiko lah bos.”
“Idris, tolong ambilkan saya safety helmet, saya nak pergi tengok construction. Takpe. Nanti saya cakap dengan supplier.” Idris mengikut arahan, dia pergi ke pejabat kontraktor sementara di situ, mengambil topi keselamatan. Afiq dan Anis mula menuju ke tapak pembinaan.
“Tapi nanti lari dari schedule. Lambat jugak boleh siap. Nak tunggu beam baru sampai lama jugak tu Encik Afiq.” Anis risau.
“Tak pe, nak buat macam mana. Dari kita ambil risiko. Nanti tak dapat QC jugak.” Mereka memerhatikan kerja kerja pasang tiang.
“Baik bos. Bila bos nak contact..” Bang!!! Mereka terkejut. Anis berpaling ke atas, tiang konkrit besar retak dan dan jatuh ke arah mereka. “Bos!!!” Anis menolak kuat Afiq yang berdiri di situ.
Afiq jatuh bersandar di dinding konkrit, kepalanya terhantuk kuat pada tiang.anis jatuh terbaring di situ, bersebelahan tiang konkrit yang jatuh. Topi keselamatannya tertanggal, kepalanya berdarah. Dia tidak sedarkan diri.

Pandangan Afiq mula kabur, dia masih dapat melihat Anis yang terbaring dengan pandangan yang samar samar..
“Cepat, telefon ambulans.. Cik Anis dan Encik Afiq cedera..”
“Cik Anis berdarah teruk..”
“Encik Afiq, Encik Afiq..”
Pelbagai suara kedengaran keadaan menjadi riuh rendah. Pelbagai suara bermain di otaknya..

“Kenapa kalau besar pun? Bukan awak nak junjung atas kepala awak pun bangunan tu. Bukan awak ke yang cakap, kebijaksanaan awak tu yang penting. Bukan tenaga awak. Ada masalah Cik Anis??”

“Bos tau tak, diorang dah susah payah nak buat surprise ni untuk bos, macam tu bos cakap. Sampai hati bos...”
“Anis!!!! Woi!!!”

“Gosh! I can’t believe I’m trapped inside here with this stupid engineer!”
“What? Stupid engineer? Then who is the stupid boss that give this stupid engineer this stupid project?”

“Kalau awak dah tak kenakan saya, dah takde oranglah saya boleh marah. Awak je yang selalu buat saya marah.”
“Takpe, bos mesti dah penat nak marah saya kan..”

“Kalau bos betul betul cintakan saya, bos janji dengan saya, bos akan tunggu saya dua tahun lagi..”
“Saya akan tunggu awak..”
“Saya nak bos jadi orang pertama untuk jumpa saya di sini dua tahun lagi. Bos boleh janji dengan saya?”
“Saya janji Anis. Saya akan tunggu awak sampai bila bila..”

“Anis.. Saya sayangkan awak..” matanya akhirnya terpejam.

to be continue...

No comments:

Daisypath Friendship tickers