Wednesday, October 21, 2009

yang abadi... (13th post)

continued from previous post...

“So, macam mana?” Soal Alia.
“Entah..” Dia sendiri tidak tau bagaimana ingin menjawab soalan itu.
“Aku pun pening kepala dengan kes kau ni.” Alia mengambil remote tv. Mamilih channel untuk di tonton. Anis masih berbaring diatas sofa.
“Kau rasa macam mana?” Anis menyoal.
“Selalunya, orang yang hilang ingatan ni, dia lepas lemas or accident balik, dia ok.”
“Kau jangan bagi idea gila lah.”
“Yelah, kau tak percaya sudah.”
“Kau tau tak, tu semua tv menipu kau. Percaya la sangat.”
“Or kadang kadang, bila orang hilang ingatan tu jumpa kekasih dia, dia ingat balik. Tapi tak tau la kenapa dia tak ingat kau.” Alia ketawa.
“Kau dah kena penyakit sawan ke?” Dia bersuara marah.
“Bukan. Tapi aku kan, pelik la orang yang hilang ingatan ni. Cuba kau fikir, kalau diorang hilang ingatan, diorang tak ingat mak, ayah, orang sekeliling diorang. Tapi diorang ingat pulak cara membaca, menulis, memandu. Tengok, dia boleh pulak pergi handle projek berjuta juta. Kau tak pelik ke?” Alia menyoal.
“Kau ni kan, aku lempang jugak karang. Dia hilang memory, ingatan. Bukan semua kebolehan. Kalau macam tu, orang hilang ingatan pun tak reti nak bercakap.”
“Ahaaa.. Sepatutnya macam tu.”
“Kau ni kan, aku hempuk dengan sofa ni, kita tengok apa yang kau ingat.” Anis berang.
“Aku tak boleh bayang bila orang hilang ingatan ni kan, kalau diorang tak ingat semula sampai mati, maknanya diorang memang tak tau apa apa pasal zaman silam diorang.” Alia masih membebel.
“Lia, kau boleh diam tak?” Anis mula marah..

Anis berjalan ke tempat letak kereta. Dia ingin pergi ke tapak projek. Tiba tiba dia terlihat seseorang yang benar benar dikenalinya. Amirul.. Lelaki itu, terkejut melihatnya. Dia menghampiri lelaki itu.
“Encik Amirul..” Anis menegur.
“Anis, awak kerja di sini?” Dia terkejut.
“A’a.” Anis mengangguk.
“Saya tak tau pulak, uncle tak..”
“Datuk tak tau.” Anis memotong percakapannya.
“Ouh, awak dengan Afiq ok?” Soal lelaki itu.
“Encik Amirul, boleh tak kalau kita bercakap di tempat lain. Saya ada banyak benda nak cakap.” Anis berharap.
“Ouh, ok. Saya tak kisah.” Amirul mengikut.

“Cik Nisa apa khabar?” Soalnya.
“Baik, khabar baik. She’s pregnant.” Amirul tersenyum.
“Wow, congrats! Mesti happy dia sekarang.” Anis tersenyum.
“Awak tau kitorang ke Australia?” Soal Amirul.
“Tau, Cik Nisa ada e-mel saya pasal tu.” Nisa memberitahu.
“Ouh.. Kitorang balik kejap je. Uncle baru bagi tau pasal dia accident, dan hilang ingatan. Datuk tak cakap pulak awak dah balik.”
“Amirul accident masa nak jumpa saya di KLIA. Datuk salahkan saya pasal hal tu. saya bawak diri ke sini, nak lupakan semua tu. Tak sangka saya dapat kerja dengan dia di sini. Saya pun baru je tau, dia hilang ingatan. Mula mula saya pun tak faham kenapa dia tak kenal saya.”
“Datuk masih tak tau?”
“Tak, kalau tak mesti saya dah dipecat rasanya.”
“So, sekarang awak dengan Afiq macam mana?” Soal Amirul ingin tahu.
“Macam pekerja dengan majikan. Tak lebih dari tu. Dia tak ingat pun saya.”
“Awak tak beritahu dia?”
“Tu takkan ubah keadaan. Dia tetap tak ingat saya. Dalam keadaan dia tak tau apa apa, siapa pun boleh mengaku jadi orang yang dia cintai. Nak ke dia percaya saya?” Anis mengeluh.
“Sekurang kurangnya dia tau.”
“Tak, Encik Amirul tak faham. Dia bukan Afiq yang dulu. Dia dah lain. Encik Amirul sendiri mungkin tak kenal dia.”
“Kenapa?”
“Pernah ke Encik Amirul kenal Afiq yang panggil client dia monyet sebab cancel meeting, Afiq yang menyapu icing kek pada muka staf staf masa hari jadi dia, Afiq yang lepak di Old Town lepas kerja, Afiq yang mempermainkan orang, Afiq yang sudah mula percaya pada kawan baik.. Dia bukan Afiq yang dulu. Dia bukan Afiq yang cintakan saya..” Anis melepaskan segalanya yang tergalas.
“So, apa yang awak nak buat?” Amirul mengeluh. Keliru dengan apa yang berlaku.
“Saya takkan buat apa apa. Semua akan terus macam ni. Mungkin saya di takdirkan untuk jadi pekerja dia, tapi bukan untuk dia.”
“Kalau macam tu sekali dia berubah, saya tak pasti sama ada saya perlu berjumpa dia ke tak..” Amirul berfikir fikir.
“Pergilah Encik Amirul. Dia tetap sepupu Encik Amirul.”
“Saya rasa saya perlu berfikir dulu. Dia gembira sekarang? Dengan kerja, hidup, kawan?” Anis mengangguk.
“Lebih dari tu. Saya yakin dia gembira dengan hidup sekarang.” Anis tersenyum.
“Kalau macam tu baguslah. Biarlah dia teruskan hidup dia begini. Dia yang pilih cara ni.”

Anis mencari cari wajah wajah mereka. Eizy, Afiq dan Sara mengajaknya makan di Danga Bay. Penat dia menolak, akhirnya akur selepas di pujuk pujuk mereka. Anis masih tercari cari. Mana pulak diorang ni, takkan nak main hide and seek dengan aku. Tiba tiba dia ternampak kelibat Afiq di situ. Di kawasan kedai makan berdekatan.
“Bos..” Anis menyapa.
“Haa.. Datang pun. Lambatnya.” Afiq menegur.
“Lambat? Ni yang dua orang lagi mana? Takde la lambat sangat, diorang pun tak datang lagi.”
“Diorang tak jadi datang, tu yang saya cakap awak lambat.”
“Tak jadi datang? Kenapa bos tak call cakap awal awal, kalau tak, saya dah tak datang.” Anis mengomel.
“Manalah nak tau. Diorang baru call.” Afiq membalas.
“Dahtu, kita dua jelah ni?” Soal Anis.
“Yelah, dahtu?”
“Mana lah nak tau, kalau bos ada ajak sesiapa lagi.”
“Tekde, awak tak payah risau, saya bukan nak mengorat awak pun. Nak makan makan je.” Afiq menyindir.
“Ada ke saya cakap bos nak mengorat saya..”
“Memanglah takde, sebab tu saya cakap siap siap.. Dah, dah. Order makan lah..” Afiq memanggil pelayan untuk mengambil pesanan.

Mereka berdua memandang permandangan malam di Danga Bay. Cantik dengan cahaya lampu.
“Awak dah tau kan saya hilang ingatan, Sara beritahu..” Afiq tiba tiba bersuara. Anis memandangnya sekilas.
“Dah..” Anis mengaku.
“Awak dah puas hati tau kenapa saya tak kenal awak?”
“Saya tak kisah. Bos tetap bos saya.”
“Macam mana saya dulu? Afiq yang awak kenal?” Soalnya. Anis mengerutkan dahi.
“Yang saya kenal.. Macam sekarang, Cuma dulu lebih pendiam, tak ramai kawan, hidup untuk kerja dan ayah Encik Afiq.”
“Awak kenal ayah saya?”
“Mestilah, dia yang ambil saya kerja dulu.”
“Dia baik ke?” Soalnya lagi. Anis serba salah.
“Saya bukan sesiapa untuk menilai ayah orang lain. Yang pasti dia sayangkan bos.”
“Dia ayah saya, tapi saya tak kenal dia.”
“Encik Afiq cuma lupa.”
“Dia dah tipu saya. Itu tandanya dia sayangkan saya?” Soal Afiq lagi.
“Tipu? Saya tak faham.” Anis keliru.
“Dia cakap saya accident masa perjalanan balik ke rumah, tapi Sara beritahu, masa tu saya nak ke KLIA, jemput orang yang saya sayang.”
“Mungkin orang tu bukan yang terbaik untuk bos, sebab tu ayah bos taknak bos tau.”
“Tapi saya ada hak untuk tau.”
“Dan dia yang memilih untuk beritahu atau tak. Sekarang bos dah tau, bos tak nak cari orang tu?” Anis menduga.
“Kalau saya sayangkan dia, dia mesti sayangkan saya jugak. Kalau dia sayang saya, kenapa dia tak cari saya. Saya tak mampu nak cari dia, saya tak tau apa apa.”
“Mungkin dia tak tau. Dia sendiri tak dapat cari bos..” Anis masih membela diri sendiri.
“Kalau macam tu biarlah keadaan macam ni saja.”
“Bos tak terfikir kalau dia masih menanti bos?”
“Saya dah tak nak fikir. Ada beza ke kalau saya jumpa dia atau tak. Apa pun dia pada saya dulu, sekarang dah takde apa apa. Saya dah tak sayangkan dia dan saya tak kenal dia. Perasaan tu dah takde.” Afiq berterus terang. Anis mengalihkan pandangannya kearah lain. Cuba menahan air matanya dari jatuh.
“Dan kalau suatu hari dia muncul di hadapan bos, apa bos akan buat?” Afiq terdiam lama mendengar soalan.
“Saya hanya mampu mintak maaf. Saya dah tak de perasaan pada dia, dan langsung tak ingat tentang dia.”
“Biarkan dia terluka?”
“Saya sendiri masih terluka dengan apa yang berlaku Anis. Saya sendiri masih tak mampu nak ubati luka saya bila saya hilang segala galanya, saya hilang ingatan, memori, kenangan hidup saya.”
“Sekurang kurangnya bos gembira dengan hidup sekarang.”
“Saya tak boleh bayangkan hidup saya dulu bila ayah saya cakap saya hanya ada dia. Saya takde mak, adik beradik, kawan. Saya tak dapat nak fikir apa yang akan saya buat dengan hidup yang tak mengenali sesiapa. Cuma kenal ayah saya dan pemandu kami. Sebab tu saya nak datang sini, cari identity sendiri. Cuba mengenali orang, nak dikelilingi kawan. Dan itu yang buat saya rasa gembira sekarang.”
“Mungkin tu yang bos cari selama ni. Cuma di KL bos tak dapat nak buat semua tu.” Anis tersenyum.
“Mungkin. Setiap yang berlaku ada hikmahnya kan..”
“Ye, setiap yang berlaku ada hikmahnya..” Anis mengiakan.
“Awak, takde orang yang tersayang?” Soal lelaki itu. Anis terdiam, mencari cari jawapan.
“Ada. Tapi dulu, sekarang dah takde.” Anis menjawab.
“Kenapa? Dia tinggalkan awak?” Soal Afiq.
“Tak jugak. Mungkin takdir pisahkan kami.”
“Dia terlalu jauh untuk awak?”
“Tak, tak. Pada dasarnya dia dekat dengan saya, dekat sangat. Tapi pada hakikatnya, kami terlalu jauh.” Anis tersenyum tawar.
“Dia ada orang lain?” Afiq masih menyoal.
“Tak, dia takde orang lain. Cuma..” Dia terdiam. Kelu mencari ayat. “Saya cuma anggap ni sebagai takde jodoh. Tak kisahlah dia ada orang lain atau apa, kami tetap takkan bersama.”
“Awak tak kisah?” Anis tersenyum.
“Kenapa bos asyik tanya saya pasal ni?” Dia hairan.
“Tak, saya cuma terfikir fikir perasaan bila kita ditinggalkan.”
“Kalau macam tu bos tak perlu tanya saya pasal ni. Lelaki dan perempuan tak sama. Perempuan lebih sensitive, lelaki lebih cepat menerima.”
“Ok.. So, awak sedih tak tak dapat bersama dengan dia?”
“Entah.. Kalau itu yang buat dia gembira sekarang, saya terima.”

to be continue...

No comments:

Daisypath Friendship tickers