Wednesday, May 19, 2010

magnetic flea...

tau tak apakah ini...


huhu.. it's magnetic flea..
saper yg ade buat eksperimen chemistry kt matrik n u mesti tau...

kegunaan: masukkan magentic flea ni dalam beaker contain any chemical liquid..
then letakkan atas stirrer plate.. mcm kt bawah ni...



magnetic stirrer tu akan pusingkan magnetic flea tu, bcoz of north n south pole concept..
so, tujuan dia untuk stir kan chemical tu secara sekata, without non-stop...
so, tak payah la melenguhkan tangan...
siap boley control kelajuan stirrer tu..

ok, itu citernya..

*********************************

citer aku...

first time masuk lab kimia, nk buat eksperimen...
masa tu aku, syafiqa n latip 1 group...

syafiqa yg masukkan magnetic flea ni dalam beaker..
aku x sentuh langsung.. so aku x tau lah exact bentuk n texture dia mcm mna...
kitorang guna saiz yang no 4 dari kiri tuh...

lpas tu, time nk kna basuh semua apparatus, aku yg kne buat..
sumpah weyh, aku ingatkan magnetic flea tu mcm pil..
mcm ubat lah..
kan???? korang tgk bentuk dia btol2..
so, aku dengan bengap nya buat assumption yang benda tu lpas habis memang dah habis soluble lah.. (bengong gila kan)

so, aku tuang semua chemical wastu dalam sinki..
masa all the chemical tu masuk dalam sinki, aku dengar bunyi mcm metal jatuh dalam tuh..
aku pelik lah..

so, aku tanya syafiqa... benda tu boley pkai lagi ka..
tgk2, group laen semua tgh masukkan magnetic flea tu dalam case dia..
sumpah cuak giler..
takot wo000..
gila apa first tima masuk lab dah buang apparatus...

lpa cakap dekat instructor, dia pon terkejut...
muka dia pon berubah..
nak mngamuk dekat aku agaknya..
tapi nasib baik lar die tu baik..
dia gi amik yg baru masukkan dalam case tu..
tapi mesti dia kcewa dengan aku.. huuuu

______________________________________

second sem..
da terrer guna magnetic flea..
cmna nk kluarkan bila nk basuh...
sampai eksperimen ke lima..
masa tu chemical tu da jadi kaler purple..
purple gelap..

n turn aku untuk cuci apparatus..
chemical waste kna buang dalam 1 tong khas...
n aku pung gi la tuang all those chemical dalam conical flask tuh..
tetiba ada bunyi

PLUP!!!

haaaa.. sudah.. ada magnetic flea dalam conical flask tu...
x perasan coz chemical tu purple gelap..

amaar yg dudok belakang aku menyaksikan segalanya..

"ko belanje aku beger 1, aku senyap"

banyak la ko punye neger amaar.. aku takot giler kot..
miss nora tu mmg baek, tapi garang nk mati..

lpas bincang2 ngan ain dang syafiqa,
mula2 ingat nk buat x tau je..
blah cmtu je..
tapi aku takot nnti aku teringat n rasa bersalah sampai bila2..
hhuhuuhu...

so, dengan kecekalan yang ada, aku pi la bgtau miss nora..
haaaaa...
kan dah kna marah...
dia suroh aku gi amik magnetic rod, untuk ambik balik magnetic flea yg jatuh tu...
ambik sampai dapat jugak!
garang gilar weyh...
nasib baik tong tu pendek je..
klau tong chemical waste mcm depan fakulti mekanikal tu mmg sampai mati x dapat..

lpas berusaha sedikit, akhirnya dapat..
fuhhhh...
yeheaaa...
haisy, mmg lpas tu aku da xnak basuh apparatus dah klau ada magnetic flea...

nsb baek gak tuh..
akak aku cakap kt usm, klau magnetic flea masuk dalam sinki lecturer diorang suroh bukak lubang sinki tu sampai dapat jugak...

kampunggal..

No comments:

Daisypath Friendship tickers