Saturday, April 25, 2009

TAHU TAK...

ni sedikit info tentang beberapa perkara yang kita tak tahu atau tak sedar selama ni..
  • nama tempat paling singkat di dunia terletak di perancis dan jepun. tempat tersebut hanya menggunakan 1 huruf sahaja iaitu 'Y' dan 'O'.. tetapi tahukah anda nama tempat terpanjang di dunia pula di sebuah bukit di new zealand, iaitu 'Taumatawhakatangiihangakoauauotamateaturipukakpikimaunga haronukupokaiwhenuakitanatahu"

  • nama kanggaru terhasil bila beberapa pengembara kulit putih ternampak seekor binatang yang terlompat-lompat di hadapan mereka.apabila ditanya pada orang asli di sana,apa nama binatang itu, orang asli tersebut menjawab 'kanguru' (bermaksud tak tahu). kanggaru tidak boleh melompat sekiranya ekornya tidak mencecah bumi kerana ia sebagai tongkat semasa lompat.

  • King Richard II dari england adalah orang pertama di dunia yang menggunakan sapu tangan. beliau membawa sekeping kain kecil yang di gunting untuk menyapu dan membersihkan lubang hidungnya.

  • huruf yang paling kerap digunakan dalam bahasa inggeris adalah huruf "E" manakala "Q" adalah huruf paling sikit digunakan.

  • seoarang kanak-kanak boleh menghabiskan banyak masa untuk mempelajari sesuatu yang baru melalui tv. tetapi purata seseorang kanak-kanak menghabiskan masanya menonton tv adalah kira kira 28 jam seminggu iaitu sama banyak dengan masa mereka di sekolah.

  • jika anda mengira tanpa henti selama 24 jam sehari, ini bermakna anda perlu mengambil masa selama 31,688 tahun untuk sampai ke angka 1 trillion.

  • pada 1876, Alexander Graham Bell menjadi manusia yang paling berjaya di dunia apabila mencipta telefon pada masa itu. bagaimanapun, dia tidak pernah menggunakan telefon untuk berhubung dengan isteri dan ibunya kerana mereka pekak.

  • 'rhytm' dan 'syzygy' adalah perkataan yang paling panjang dalam bahasa inggeris tanpa huruf vokal..

so, sudah tahu? eVeRyThiNg aBouT kNoWLedGe...

3 comments:

Saziela said...

saya baru je tahu bnda2 neh..thanx!

farhanN said...

tau x nma junjung kat kulim mai dr mna?..haha...msa org puteh dok kat m'sia depa pi kat junjong tgk suma org dok junjong bnda..xda la nk bimbit ka, nak kepit kat ketiak ka..depa smbang2 pastu boh nma junjong...haha..-sumber:pak ku

naimah said...

wo00.. nsb bek depa junjung kan..
klau depa kepit kat ketiak... isy2.. lagi panjang nma tmpat tu kan.. hehe..