Monday, June 21, 2010

ni lah manusia~

hari ni pegi buat medical check up..
mak hantar gi hospital then mak teros gi sekolah..
dah pukol 2 petang..
mak hantar kt gate je..

jalan dengan penuh bergaya gi ofis hospital..
"cik, saya nk buat medical check up.."
"surat tawaran bawak?"
aku pun hulur la surat tawaran n borang kesihatan tuh..

dia selak2x, ushar2x...
"adik, dekat sini kami x boleh buat urine drug dengan blood test"
heh? aku buat muka bengong..
dia pon melebarkan peng explain nan..
"kat sini kami xdak barang nk buat test ni. pendek kata kerajaan xdak duit nk sedia barang ni"

fuhhh!! direct gile mamat ni cakap..
aku pon ngn muka mati akal tanya..
"dah tu?"
"adik kena buat kt luar la, tak pon 2 test ni ja buat kt luar, bawak result datang sini.."
"urm, kt sini, boleh buat kt mna eyh??"
"kt kuala nerang ni xdak dik. kat putra medical centre dak pon kedah medical centre ada"
"ouh, ok2x.."
aku pon blah..

text akak aku..
"weyh, hospital ni xdak duit nk buat blood n urine test. kna buat kt pmc or kmc.."

5 minit kemudian..
"ok, abah kata esok pi alor star ngn abah.."

aku pon mengikut plan sterusnya.. nk pegi tangkap gambar pasport...
aku jalan kaki tau!
jauh la gak nk gi kedai gambo tuh...

kejap ja dah siap gambo...

lpas tu, nk pegi pejabat pos...
jalan lagi..
dari hospital nk gi pejabat pos tu mcm;
mawar nk gi menara SAAS la..
or mat jiwa nk gi tesco...
or sultanah asma nk gi kolej sultan abdul hamid..
JAOH KAN???

lalu satu kedai baju ni, jumpa shawl cantik sangat!!
hihi, kaler pink-merah..
belek2x, n tros beli..

pegi pejabat pos.. tgk org, ramai lah jugak..
nk bli setem hasil, x kna beratur..
pegi terus je kaunter...
tapi aku ambik gak number..
sebab boleh duduk lama sikit dalam tu..
ada air cond..
hahah..
yelah, mak aku balik dari skolah pkol 5.30.. lambat lagi ouhhh..

aku pon belek2x la borang kesihatan..
amenda la hospital tu xleh buat tadi...
aku tgk, ade note kt atas tu..
"pelajar malaysia x payah buat urine drug n blood test"

wo0h!, mmg la buta pak cik tadi..
baran aku!
aku terus gi kaunter beli setem hasil..
even number aku lagi 15 orang..

aku pn blah..
pergi semula ke hospital..
jalan lagi...

dah pukol 3.15...
termengah mengah aku sampai kt gate hospital tu..
penat ouh!

aku gi ofis sekali lagi..
"cik, ni dia xcakap x payah urine drug dengan blood test pon"
pak cik tu pandang aku terkejut..
yelah tetiba datang ntah dari mana...
dia pon belek2x...
"ok2x.. nnti explain kt doctor ye.."
dia pon ambik borang aku...

n kena bayar RM 20..

kena pergi kaunter plak..
die isi semua maklumat dekat kad kesihatan..
"ok, pergi buat xray dengan urine test.."

aku pon pegi la xray...
lpas selesai, dia cakap..
"pergi buat urine test..."
"xray tadi?"
"nanti 1 haribulan, 2 petang datang ambik dengan jumpa doktor.. xray pon ambik hari tu.."

heh???? woi!!
len kali cakap awal2x...
klau x bek aku gi swasta esok!
3 hari bulan dah daftar..
johor lak tu..

memang baran giler!!

lepas tu gi la buat urine test...

dah siap semua, jalan semula nk pergi sekolah mak..
sebab nk balik ngn mak..
tak nak balik naek bas..

baru la sedar, kenapa la degil sangat bila mak abah suroh ambik lesen dulu..
malas mcm kambing gurun..

tgh2x berjalan, lalu 1 warung ni...
lapar giler...
yelah, x lunch pon..
sebab nnti histeria bila timbang berat time medical check up..
dahla jalan jaoh tadi..

dengan selamba berok, pergi dudok,
order char koey teau n milo ice..
baru pukol 4.30...
sejam lagi mak nk balik...

lpas dah kenyang, teruskan perjalanan..
pergi sekolah mak..
semua student tgh rehat..
aku malas nk naik kelas jumpa mak..
dah janji nk tunggu kt bawah...

aku duduk dekat tangga dewan..
tgk budak2x tu main sepak2x batu..
hebes xe bola nk sepak...
dalam hati, "kalau kena batu tu dekat aku, siap korang aku kasi makan batu tu"

lpas setengah jam baru mak turun..
n dah boleh balik..

total cost hari ni:
xray: RM 20
gambar: RM 20
setem hasil: RM 20
shawl: RM 10
makan: RM 4.50
total: RM 74.50

kampunggal~
kerajaan xde duit?? heh..
klau timbang tadi kan senang, dah la x lunch, jalan jaoh lak tu...

No comments:

Daisypath Friendship tickers